Ga terug

Adviseren begint met luisteren

Adviseren begint met luisteren

Het gebeurt nog veel dat er vanuit de leidinggevende veel gestuurd wordt en de medewerkers het moeten ontvangen. Het is daarom belangrijk dat je bij adviseren begint met luisteren.

Het komt nog vaak voor dat werknemers met klachten bij hun werkgever op kantoor komen. ‘Pieter, ik krijg het niet voor elkaar om gestructureerd te werk te gaan. Elke dag maak ik mijn planning, maar merk dat ik telkens achter de feiten aan loop…’. Er wordt om hulp gevraagd en de werkgever geeft daar dan ook graag advies op. ‘Als ik jou was zou ik even kijken welke taken je inderdaad hebt en deze te prioriteren. Weet je al op welk dagdeel je het productiefst bent? Ja? Dan zou ik die uren pakken om het belangrijkste te doen. Kan je zo verder?’’.

 

De werknemer knikt. Er komt een klein bedankje vanaf en gaat daarna weer terug naar zijn bureau. De werkgever heeft zijn taak uitgevoerd. Hoe komt het dan dat hij niet echt het gevoel heeft dat de werknemer er iets mee gaat doen? Was het eigenlijk wel zijn daadwerkelijke vraag?

 

Zenden

Het gebeurt nog veel dat er vanuit de werkgever veel gestuurd wordt en de medewerkers het moeten ontvangen. In de vergadering wordt er verteld wat er gaat gebeuren en tijdens de functioneringsgesprekken wordt er vooral doorgegeven wat er goed gaat en beter kan. Wanneer een medewerker met een klacht komt, wordt vaak meteen advies gegeven of wordt er vermeld ‘dat ze het wel meenemen’. Natuurlijk heb je als werkgever de taak om richting te geven. Het wordt echter een groter probleem als het alleen maar vanuit de kant van de werkgever komt.

 

Luisteren om te reageren

Het is daarom belangrijk om als werkgever goed te luisteren naar wat de medewerker te vertellen heeft. Het klinkt heel simpel, maar het komt nog vaak voor dat we vooral luisteren om te kunnen reageren. Het kan bijvoorbeeld komen omdat je gewoon veel van het vraagstuk af weet. In al je enthousiasme begin je zonder door te vragen, te vertellen over jouw kennis en ervaring. Dit kan er echter voor zorgen dat medewerkers zich niet gehoord voelen. Omdat je niet goed weet wat er achter het vraagstuk speelt, kunnen de behoeftes en problemen die jouw werknemer heeft, op de achtergrond komen te staan.

 

Bij bovenstaand scenario waarbij de medewerker bij de werkgever aanklopt, komt er uiteindelijk een andere hulpvraag naar boven. Hij heeft geen hulp nodig bij het structureel werken, maar hij wilt graag minder taken op zich nemen. Hij is namelijk te veel bezig om thuis alle eindjes aan elkaar te knopen. Er wordt van de werknemer veel zorg gevraagd met betrekking tot zijn dementerende moeder. Hij is enig kind en is er continu mee bezig. Ondanks dat zijn moeder al in een verzorgingstehuis zit, wordt hij elke dag minstens zes keer door zijn moeder gebeld met de vraag waar hij is en of hij nog langs komt. Doordat zijn gedachten heel ergens anders liggen, is het logisch dat het langer duurt om al zijn taken goed uit te voeren.

 

Doorvragen

De werkgever is bij de achterliggende gedachte gekomen, omdat hij daadwerkelijk is gaan luisteren en op momenten dat dat het nodig was, heeft doorgevraagd. Hij heeft zichzelf in de teugels getrokken en is zich gaan concentreren op wat de werknemer te zeggen heeft. Ook al wilde hij graag zijn reactie op momenten geven, ook al was hij het soms niet eens met wat er gezegd werd, hij heeft zijn medewerker laten uitspreken en stiltes laten vallen. Hij is de feiten gaan onderzoeken met de gevoelens die daarbij horen. Daardoor kon hij op de juiste momenten doorvragen: welke gedachte heeft hij daarbij? Waar is hij naar op zoek? Wat kan hem erbij helpen dat hij beter geconcentreerd te werk gaat? Wat kan jij als werkgever voor bijdrage leveren?

 

Het is voor jou als werkgever de taak, om de vraag van de medewerker goed in kaart te brengen. Neem er de tijd voor en luister naar wat de werknemer daadwerkelijk te zeggen heeft.  Je zult het niet snel zeggen maar luisteren is en blijft een moeilijke vaardigheid.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »