Redactie - 21 / Sep / 2018

Bemiddeling bij onvrede over de reparatie van je auto?

Het komt steeds vaker voor dat er een conflict ontstaat tussen een garagehouder en consument. Door onduidelijke afspraken of te weinig inzicht en transparantie in de communicatie kan een hoogoplopende discussie over gaan naar een conflict. Niet wenselijk, maar wel aan de hand. Wist je dat de BOVAG kan zorgen voor bemiddeling? Kom je er met de BOVAG niet uit, dan kan bemiddeling met een mediator ook een oplossing bieden.

Bemiddeling bij onvrede over de reparatie van je auto?
#TipVanDeWeek

Geschil
Als er een geschil is tussen de ondernemer en een consument, dan kan een consument besluiten om direct naar de geschillencommissie te stappen of eerst naar deBovag te gaan. Daar kunnen conflicten worden voorgelegd en zij zullen dan op basis van de algemene voorwaarden toetsen wie er in het gelijk gesteld gaat worden. Soms kiezen ondernemers ervoor om het direct door te laten gaan naar de geschillencommissie, maar in veel gevallen zullen zij in gesprek gaan met de consument over het geschil. 
 
Tijdig melden 
De klager moet de klacht binnen twee maanden hebben aangekaart bij de garagehouder. Als blijkt dat de consument niet tevreden is met het resultaat van de klachtafhandeling door de garagehouder, dan kan deze zich begeven bij BOVAG voor bemiddeling. Dit dient binnen zes weken te gebeuren, indien de klacht buiten deze tijd bij de BOVAG binnenkomt, dan zal de kwestie niet meer worden behandeld, tenzij de klager kan aangeven dat dit hem niet te verwijten valt. Een consument kan ook rechtstreeks richting de geschillencommissie gaan.
 
Bemiddeling door BOVAG
BOVAG zal de casus altijd op basis van de gestelde voorwaarden beoordelen, waarmee er ook altijd iemand in het gelijk of ongelijk wordt gesteld. De reacties hierop lopen vaak uiteen. Op basis van feiten en voorwaarden komt er een antwoord, volledig onpartijdig. Niet iedereen kan hier goed mee omgaan. Soms denken ondernemers boven de wet te kunnen staan en een consument gaat hoogoplopende discussies aan om toch zijn gelijk te halen. Als consument en garagehouder er samen niet uitkomen, dan gaat de casus door naar de Geschillencommissie. Mits zij beide zijn (of waren) aangesloten bij de BOVAG. 


Tip 1 | Afspraken maken
Spreek van tevoren met de garage af wat ze moeten repareren. En vraag wat de reparatie ongeveer gaat kosten. Doe je dit niet? Dan is het moeilijk om achteraf te klagen over de reparatie en over de kosten.


Tip 2 | Resultaat
Heb je van tevoren met de garage een prijs afgesproken? Dan mag de garage maximaal 10% van deze prijs afwijken. Als tijdens de reparatie blijkt dat de kosten hoger worden, dan moet de garage eerst contact met je opnemen. Wat staat er in de wet? Volgens de wet hebben garages een 'resultaatsverplichting'. Dat betekent dat ze verplicht zijn om voor een goed eindresultaat te zorgen. Ze moeten dus een auto goed repareren. Als je niet tevreden bent over de reparatie, dan mag je de garage hier op aanspreken.

Ervaring met conflicten en/of bemiddeling op dit gebied? 
Dan komen wij graag met je in gesprek! Wij werken samen met verschillende mediators, met ieder zijn/haar expertise. Neem contact met ons op via tel:070 - 785 36 43 of [email protected] 

 
 

Laat een reactie achter

What are your experiences? Read or write a review here.

*Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Verplichte velden

Recente artikelen

Het laatste nieuws op ons blog

  • Pubergedrag: hoe ga je hier als ouder mee om?
    21 / Apr / 2020

    Redactie - 21 / Sep / 2018

    Pubergedrag: hoe ga je hier als ouder mee om?

  • Positief opvoeden: dat moet toch niet zo moeilijk zijn?
    21 / Apr / 2020

    Redactie - 21 / Sep / 2018

    Positief opvoeden: dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

  • Online solliciteren: Jezelf presenteren doe je zo
    17 / Apr / 2020

    Redactie - 21 / Sep / 2018

    Online solliciteren: Jezelf presenteren doe je zo

  • Fit blijven tijdens de coronatijd
    15 / Apr / 2020

    Redactie - 21 / Sep / 2018

    Fit blijven tijdens de coronatijd

  • Mediteren voor beginners
    06 / Apr / 2020

    Redactie - 21 / Sep / 2018

    Mediteren voor beginners

  • Het coronavirus en het ouderschapsplan
    03 / Apr / 2020

    Redactie - 21 / Sep / 2018

    Het coronavirus en het ouderschapsplan

  • Hoe maak je het uit met een vriendschap?
    25 / Mar / 2020

    Redactie - 21 / Sep / 2018

    Hoe maak je het uit met een vriendschap?

  • Tips: Hoe ga je thuis om met het coronavirus?
    23 / Mar / 2020

    Redactie - 21 / Sep / 2018

    Tips: Hoe ga je thuis om met het coronavirus?

  • Het coronavirus zorgt voor meer huiselijk geweld
    20 / Mar / 2020

    Redactie - 21 / Sep / 2018

    Het coronavirus zorgt voor meer huiselijk geweld

  • Afstand nemen van je ex als je kinderen hebt: kan dat?
    19 / Mar / 2020

    Redactie - 21 / Sep / 2018

    Afstand nemen van je ex als je kinderen hebt: kan dat?

Inloggen

Wachtwoord vergeten?

  • Al je orders en retouren op één plek
  • Het bestelproces gaat nog sneller
  • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »