Redactie - 15 / Apr / 2020

Fit blijven tijdens de coronatijd

Het is belangrijk om in deze uitzonderlijke tijden, voldoende te bewegen. Ook wanneer je gedwongen steeds vaker thuis zit. Hoe ga je fit blijven tijdens de coronatijd?

Fit blijven tijdens de coronatijd
#TipVanDeWeek

Sportscholen zijn dicht, je hoeft niet meer op je fiets op en neer naar het werk en je zit aan het huis gekluisterd. Tijdens de coronatijd blijft het heel moeilijk om in beweging te blijven. Toch is het belangrijk om in deze uitzonderlijke tijden, voldoende te bewegen. Ook wanneer je gedwongen steeds vaker thuis zit. Hoe zorg je er dan voor dat je tijdens de coronatijd, fit blijft?

 

Dat je door voldoende bewegen fit, gezond en vrolijk kan blijven, wist je waarschijnlijk al. Wanneer je namelijk in beweging blijft, wordt de kans op een hoge bloeddruk, longklachten, hart- en vaatziekten, depressie, suikerziekte en nog meer chronische ziekten op de lange termijn een stuk kleiner. Maar al dat bewegen komt onder druk te staan doordat we met z’n allen thuis moeten blijven. Toch zijn er genoeg mogelijkheden om op een gezonde manier te blijven sporten.

 

Voorwaarde

Wil je naar buiten? Let dan op de gezondheid van je medemens. Wanneer je lichte griepklachten hebt zoals (lichte)hoest, keelpijn, hoofdpijn of neusverkoudheid, blijf dan gewoon lekker thuis en doe daar je oefeningen. Wanneer je gezond bent, is het heel goed om een frisse neus te halen. Pas wel op dat de lucht niet te koud is. Met een te koude lucht kunnen luchtwegen uitdrogen en ben je vatbaarder voor infecties. Je kan eventueel een warming-up doen en wacht dan niet te lang met douchen na de inspanning. En natuurlijk: hou altijd 1,5 meter afstand!

 

Bewegen tijdens je werkdag

Nederland is een fietsland. Jij hoort misschien ook wel bij de 40% die elke dag op en neer fietst naar het werk. Maar nu je waarschijnlijk thuis zit, zal het nog moeilijker worden om aan die 2,5 uur per week aan lichaamsbeweging te komen. Gebruik daarom de tijd dat je normaal op de fiets, in de auto of trein zit, om in beweging te blijven. Ga thuis dingen doen waar je vaak geen tijd voor hebt: ga lekker tuinieren, was je auto, stofzuig het hele huis en laat je hond net wat langer uit dan normaal. Je begint op die manier wat alerter jouw werkdag waardoor je ook een stuk productiever bent.

 

Daarnaast kan het zo zijn dat je normaal meer loopt tijdens een gewone werkdag. Je loopt naar het koffiezetautomaat, de printer, moet elke dag vijf verdiepingen omhoog en weer omlaag. Doe dit ook tijdens jouw thuiswerkdag. Loop even een blokje om of gebruik de trappen in jouw huis om op en neer te lopen. Wanneer je een telefonische afspraak hebt, doe dit dan ook staand. Alle kleine beetjes helpen.

 

Online sportlessen

Wanneer je op YouTube ‘home-workout’ intypt, komen er vanzelf verschillende bewegingsoefeningen van een halfuur tevoorschijn. Het is belangrijk om bij deze video’s te weten, dat je niet opeens een sport gaat doen die een grote impact heeft op je lichaam. Wanneer je namelijk in de sportschool bent, word je door de apparaten gedwongen om goede bewegingen te maken. Nu wordt dat wat lastiger. De kans wordt dan groter dat je een blessure oploopt. En juist nu in tijden van corona, wil je gezond blijven. Kies daarom voor een work-out wat je leuk vindt om te doen. Dat zorgt ervoor dat je het langer volhoudt.

 

Hou een halfuur per dag beweging aan

Wanneer een online workout niks voor jou is, kan je er altijd voor kiezen om lekker een halfuurtje per dag te wandelen of te fietsen. Dit zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft en toch de nodige beweging per dag krijgt. Naast dat wandelen en fietsen goed voor je lichaam is, zorgt het ervoor dat je even je gedachte op een rijtje kan zetten. Wandelen of fietsen zorgt voor de nodige ontspanning. Die ontspanning zorgt voor een betere nachtrust en voel je je lekkerder in je lichaam.

Laat een reactie achter

What are your experiences? Read or write a review here.

*Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Verplichte velden

Recente artikelen

Het laatste nieuws op ons blog

  • Pubergedrag: hoe ga je hier als ouder mee om?
    21 / Apr / 2020

    Redactie - 15 / Apr / 2020

    Pubergedrag: hoe ga je hier als ouder mee om?

  • Positief opvoeden: dat moet toch niet zo moeilijk zijn?
    21 / Apr / 2020

    Redactie - 15 / Apr / 2020

    Positief opvoeden: dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

  • Online solliciteren: Jezelf presenteren doe je zo
    17 / Apr / 2020

    Redactie - 15 / Apr / 2020

    Online solliciteren: Jezelf presenteren doe je zo

  • Fit blijven tijdens de coronatijd
    15 / Apr / 2020

    Redactie - 15 / Apr / 2020

    Fit blijven tijdens de coronatijd

  • Mediteren voor beginners
    06 / Apr / 2020

    Redactie - 15 / Apr / 2020

    Mediteren voor beginners

  • Het coronavirus en het ouderschapsplan
    03 / Apr / 2020

    Redactie - 15 / Apr / 2020

    Het coronavirus en het ouderschapsplan

  • Hoe maak je het uit met een vriendschap?
    25 / Mar / 2020

    Redactie - 15 / Apr / 2020

    Hoe maak je het uit met een vriendschap?

  • Tips: Hoe ga je thuis om met het coronavirus?
    23 / Mar / 2020

    Redactie - 15 / Apr / 2020

    Tips: Hoe ga je thuis om met het coronavirus?

  • Het coronavirus zorgt voor meer huiselijk geweld
    20 / Mar / 2020

    Redactie - 15 / Apr / 2020

    Het coronavirus zorgt voor meer huiselijk geweld

  • Afstand nemen van je ex als je kinderen hebt: kan dat?
    19 / Mar / 2020

    Redactie - 15 / Apr / 2020

    Afstand nemen van je ex als je kinderen hebt: kan dat?

Inloggen

Wachtwoord vergeten?

  • Al je orders en retouren op één plek
  • Het bestelproces gaat nog sneller
  • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »