Redactie - 09 / Jan / 2020

Goede voornemens werken niet, doelen stellen wel

We trappen er elk jaar weer in. We maken telkens weer een mooi lijstje voor ons zelf met nieuwe, goede voornemens. Maar vaak werken ze niet.

Goede voornemens werken niet, doelen stellen wel
#TipVanDeWeek

Januari 2020. Een nieuwe start, een nieuwe jij. Nu ga je echt letten op wat je eet. Wil je minder gaan drinken. Wil je meer tijd vrij maken voor je gezin. Je wilt proberen hogerop te komen bij je werk.  En toch maar wat meer gaan bewegen. Goede voornemens voor een goed, nieuw jaar. Maar laten we even eerlijk zijn: hoeveel van deze voornemens heb je uiteindelijk aan het eind van het aankomende jaar bereikt?

 

We trappen er elk jaar weer in. We maken telkens weer een mooi lijstje voor ons zelf met wat we willen bereiken dit jaar. De meest voorkomende zijn toch wel ‘gezonder eten’ en ‘meer bewegen’. Maar goede voornemens zijn vaak zinloos en kunnen er alleen maar voor zorgen dat je gefrustreerd raakt. Voornemens werken zelfs zo slecht, dat de helft van de mensen hun eigen voornemens al lang weer zijn vergeten aan het einde van het jaar.

 

Waarom werken goede voornemens vaak niet?

Het zijn vaak vage wensen zonder hele, concrete consequenties in je dagelijks leven. Vaak is het ook zo dat je het niet persé wilt veranderen. Want ja, veranderen neemt ook angst met zich mee. Daarnaast kan het zo zijn dat je niet echt weet waar je moet beginnen. ‘Oké, ik wil meer gaan bewegen maar moet ik dan een strenge personal trainer in de arm nemen waar ik me vier keer in de week meld? Of is een extra groot rondje met de hond wandelen al genoeg?’. Ook helpen die grauwe wintermaanden ook niet echt mee waarbij jij je het liefst vasthoudt aan het comfortabele.

 

Geen goede voornemens maar doelen

Het stellen van doelen is iets heel anders, dan het stellen van goede voornemens. Bij voornemens blijft het vaag en is het vaak niet meer dan ‘dit zou ik graag willen’. Stel, je goede voornemen is ‘gezonder eten’. Dat is nog vrij algemeen. Maak het eens specifieker. Dat wil zeggen dat je niet alleen het doel formuleert, maar ook vaststelt hoe bepaalde acties gaan leiden tot het bereiken van jouw doel. Ga daarom bedenken wat je gaat doen, waar je dat gaat doen en wanneer je dit gaat doen. Dus in plaats van te zeggen ‘ik ga gezonder eten’, kan je er van maken ‘elke doordeweekse avond zorgt ik ervoor dat er minimaal 200 gram groente op mijn bord ligt’.

 

Maak je doel haalbaar

‘Elke dag ga ik 15 km hardlopen’. Het is een concreet plan maar voor velen van ons is dit wel een stevige uitdaging. De kans dat je dit doel dan ook volhoudt, is zeer klein. Twee keer per week hardlopen maakt het al realistischer maar geeft wel weinig herhaling. Die herhaling heb je weer nodig, zodat je er een patroon in je leven van maakt. Je moet er namelijk voor zorgen dat het gewenste gedrag automatisch en onbewust laat zien, zodat je niet meer afhankelijk bent van je motivatie. Denk maar eens aan jouw gewoonte om elke dag tanden te poetsen: het zit gewoon in je systeem. Je kan er dan bijvoorbeeld beter van maken: ‘elke dag na het eten, ga ik wandelen’.

 

Maak een actieplan

De truc is dus om je voornemen zo klein, concreet en haalbaar mogelijk te maken. Daarna ga je verschillende acties erbij bedenken, die een bijdrage kunnen leveren aan je goede voornemen. Zet deze acties in een tijdlijn. Op die manier krijg je overzicht van wat je wanneer gaat doen, om je doelen werkelijkheid te maken. Het is dan ook belangrijk om rekening te houden met moeilijke momenten. Bereid je hier op voor. Daarna: evalueer! Stel jezelf dagelijks de vraag ‘wat ging goed? Wat kon beter? Wat ga ik morgen doen?’. Op die manier kom je er achter of je nieuwe gedrag werkt of dat je het moet bijstellen.

 

Stel daarom geen goede voornemens, maar doelen! Op die manier vergroot jij jouw kans op succes.

Laat een reactie achter

What are your experiences? Read or write a review here.

*Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Verplichte velden

Recente artikelen

Het laatste nieuws op ons blog

  • Pubergedrag: hoe ga je hier als ouder mee om?
    21 / Apr / 2020

    Redactie - 09 / Jan / 2020

    Pubergedrag: hoe ga je hier als ouder mee om?

  • Positief opvoeden: dat moet toch niet zo moeilijk zijn?
    21 / Apr / 2020

    Redactie - 09 / Jan / 2020

    Positief opvoeden: dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

  • Online solliciteren: Jezelf presenteren doe je zo
    17 / Apr / 2020

    Redactie - 09 / Jan / 2020

    Online solliciteren: Jezelf presenteren doe je zo

  • Fit blijven tijdens de coronatijd
    15 / Apr / 2020

    Redactie - 09 / Jan / 2020

    Fit blijven tijdens de coronatijd

  • Mediteren voor beginners
    06 / Apr / 2020

    Redactie - 09 / Jan / 2020

    Mediteren voor beginners

  • Het coronavirus en het ouderschapsplan
    03 / Apr / 2020

    Redactie - 09 / Jan / 2020

    Het coronavirus en het ouderschapsplan

  • Hoe maak je het uit met een vriendschap?
    25 / Mar / 2020

    Redactie - 09 / Jan / 2020

    Hoe maak je het uit met een vriendschap?

  • Tips: Hoe ga je thuis om met het coronavirus?
    23 / Mar / 2020

    Redactie - 09 / Jan / 2020

    Tips: Hoe ga je thuis om met het coronavirus?

  • Het coronavirus zorgt voor meer huiselijk geweld
    20 / Mar / 2020

    Redactie - 09 / Jan / 2020

    Het coronavirus zorgt voor meer huiselijk geweld

  • Afstand nemen van je ex als je kinderen hebt: kan dat?
    19 / Mar / 2020

    Redactie - 09 / Jan / 2020

    Afstand nemen van je ex als je kinderen hebt: kan dat?

Inloggen

Wachtwoord vergeten?

  • Al je orders en retouren op één plek
  • Het bestelproces gaat nog sneller
  • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »