Redactie - 15 / May / 2019

Help je kind met examenstress om te gaan

Het je het ook went of keert, de examenperiode is een spannende tijd voor zowel het puberende brein, als voor jou als ouder. Wat kan jij als ouder doen om jouw kind te helpen met examenstress?

Help je kind met examenstress om te gaan
#TipVanDeWeek

Je zit er als ouder misschien nu wel middenin: je kind die de examens aan het knallen is. Sommigen lopen er met twee vingers in de neus doorheen en begrijpen misschien niet waar iedereen die stress vandaan haalt. De ander moet toch net dat tandje bijzetten om het te halen waardoor hij of zij zich drie weken lang opsluit op het zolderkamertje. Hoe je het ook went of keert, de examenperiode is een spannende tijd voor niet alleen het puberende brein, ook jij als ouder zal veel mee leven met je kind. Wat kan jij als ouder dan doen om jouw kind te helpen bij examenstress?

 

Spanningen voelen voor een examen is meer dan normaal. Het zorgt er juist voor dat je juist alert bent en beter kunt presteren. Het is gezonde stress. Bij sommige pubers kan die gezonde spanning omslaan in ongezonde examenstress. De stress wordt hen dan te veel en wordt het onmogelijk voor hen om te ontspannen. Die angst om te falen werkt dan juist verlammend. Gedachtes zoals ‘ik krijg vast een black-out’ of ‘het gaat me nooit lukken’ zorgt ervoor dat je puber meer angst creëert en uiteindelijk presteert onder zijn of haar niveau. Die spanning kan zich dan weer gaan uitten in fysieke klachten: slecht slapen, buikpijn, hoofdpijn en nervositeit komt dan veel voor. 

 

Het is op zo’n moment dan belangrijk dat jij als ouder je kind helpt om rustig te blijven en ervoor zorgt dat hij of zij blijft relativeren.

 

Herken de symptomen

Jij kent jouw kind als geen ander. Je weet hoe hij of zij in elkaar zit en dus snel kunt herkennen dat diegene zich anders gedraagt dan normaal. Zoek daarom de gebruikelijke symptomen van stress op door het dagelijkse gedrag van jouw kind.

De meest voorkomende symptomen van examenstoornissen zijn vooral heel prikkelbaar zijn, heel weinig eten of opeens meer eten dan normaal, een bezorgde klank in hun stem hebben, heel erg afwezig zijn en op zo’n manier praten dat het deprimerend over komt. Ook fysieke klachten zoals veelvuldige pijn in de maag, hoofdpijn en onregelmatige slaappatronen zoals veel te veel slapen of helemaal niet kunnen slapen.

 

Let op die symptomen. Als je deze opmerkt tijdens de examenperiode, is het belangrijk om iets te proberen dat je die angst bij jouw kind kunt verminderen. Vaak kan op zo’n moment het rustig in gesprek gaan met ze al een stuk helpen.

 

Praat met ze over angsten en verwachtingen

Mijn ouders zeiden altijd ‘je kan niet meer doen dan je best’. De enige verwachting die zij dan ook van mij hadden, was dat ik wel mijn beste beentje voor zette. Het is ook belangrijk om dit gesprek met je kind aan te gaan. Als je bovenstaande symptomen namelijk herkent bij je kind, is het goed dat je op een rustige manier vertelt dat je hebt opgemerkt dat er iets bij je puber dwarszit. Vraag hen wat er aan de hand is. Als je kind dan vertelt dat ze niet voorbereid zijn voor het examen, vertel ze dan dat, in plaats van zich zorgen te maken, meer te focussen op het deel wat ze wel weten en het nog beter te leren.

Help je kind dan vooral te begrijpen. Hoewel je natuurlijk niks liever wilt dan dat het goed gaat, kan je als ouder ook ondersteunend zijn als je kind niet in staat is om het goed te doen voor een examen.

 

Breng je puber vanaf het begin in een routine

Je kan er samen met je puber voor zorgen, dat hij of zij in een bepaalde routine komt en niet nog op het laatste moment allerlei samenvattingen nog moet stampen. Moedig ze bijvoorbeeld aan om een vaste studietijd aan te nemen, zodat zij al hun onderwerpen ruim van te voren kunnen behandelen. Maak samen hiervoor een tijdsschema waarin kleine stappen worden gezet en vrije tijd wordt gecombineerd. Op die manier kan je kind zelf nog naar behoefte onderdelen toevoegen of verwijderen.

Denk ook aan genoeg slaap: veel kinderen zullen door de stress juist heel weinig of veel te veel slapen. Je kan er als ouder voor zorgen dat ze twee uur voor het slapen, niet nog allemaal stof aan het stampen zijn. Laat ze iets ontspannends doen zoals sporten, Netflixen, lezen, mee helpen met het diner: alles waar jouw puber in geïnteresseerd is. Het idee is om laat die avond je kind dingen te doen die stress verminderen. Het zorgt ervoor dat ze zich meer ontspannen voelen en het idee hebben de controle weer terug te hebben en daarom weer beter kunnen slapen.

 

 

Zorg voor goed eten voor je kind

In de periode van stress, kan het zo zijn dat je kind heel weinig eet of plotseling een ontzettend grote belangstelling heeft voor junkfood, wat hen weer een emotionele boost geeft.

Toch is het heel belangrijk om de juiste voedingsstoffen in huis te halen voor je kind. Wanneer ze voedingsmiddelen binnen krijgen met een te hoog vet- suiker of vetgehalte, kan dat zorgen voor hyperactiviteit en verlaagt dat weer de concentratie. Moedig daarom je kind aan om juist vers fruit en groente te eten. Zet een grote pan soep neer, maak een uitgebreide salade, blend een lekkere smoothie in elkaar. Dit alles zorgt, naast de goed afgeronde maaltijden, dat ze hun examenstress veel beter kunnen verslaan.

Laat een reactie achter

What are your experiences? Read or write a review here.

*Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Verplichte velden

Recente artikelen

Het laatste nieuws op ons blog

  • Pubergedrag: hoe ga je hier als ouder mee om?
    21 / Apr / 2020

    Redactie - 15 / May / 2019

    Pubergedrag: hoe ga je hier als ouder mee om?

  • Positief opvoeden: dat moet toch niet zo moeilijk zijn?
    21 / Apr / 2020

    Redactie - 15 / May / 2019

    Positief opvoeden: dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

  • Online solliciteren: Jezelf presenteren doe je zo
    17 / Apr / 2020

    Redactie - 15 / May / 2019

    Online solliciteren: Jezelf presenteren doe je zo

  • Fit blijven tijdens de coronatijd
    15 / Apr / 2020

    Redactie - 15 / May / 2019

    Fit blijven tijdens de coronatijd

  • Mediteren voor beginners
    06 / Apr / 2020

    Redactie - 15 / May / 2019

    Mediteren voor beginners

  • Het coronavirus en het ouderschapsplan
    03 / Apr / 2020

    Redactie - 15 / May / 2019

    Het coronavirus en het ouderschapsplan

  • Hoe maak je het uit met een vriendschap?
    25 / Mar / 2020

    Redactie - 15 / May / 2019

    Hoe maak je het uit met een vriendschap?

  • Tips: Hoe ga je thuis om met het coronavirus?
    23 / Mar / 2020

    Redactie - 15 / May / 2019

    Tips: Hoe ga je thuis om met het coronavirus?

  • Het coronavirus zorgt voor meer huiselijk geweld
    20 / Mar / 2020

    Redactie - 15 / May / 2019

    Het coronavirus zorgt voor meer huiselijk geweld

  • Afstand nemen van je ex als je kinderen hebt: kan dat?
    19 / Mar / 2020

    Redactie - 15 / May / 2019

    Afstand nemen van je ex als je kinderen hebt: kan dat?

Inloggen

Wachtwoord vergeten?

  • Al je orders en retouren op één plek
  • Het bestelproces gaat nog sneller
  • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »