Redactie - 17 / Jul / 2019

Het verbeteren van jouw mentale gezondheid

Je mentale gezondheid is zeker net zo belangrijk als jouw fysieke gezondheid. Wanneer je zowel lichamelijk als geestelijk in evenwicht bent, zal jij lekker in je vel zitten en een stuk zekerder zijn.

Het verbeteren van jouw mentale gezondheid
#TipVanDeWeek

Hoe vaak komt het wel voor dat jij stress ervaart door omstandigheden waar je niks aan kunt doen? Je hebt bijvoorbeeld nog een deadline voor morgen af te ronden op het kantoor maar ondertussen ligt jouw kind met griep in bed, die ook de nodige verzorging nodig heeft. Het zijn stressfactoren waar jij geen controle over hebt. Maar er zijn ook genoeg zaken waar jij juist wél controle over kunt hebben. Het kan je helpen om zo goed mogelijk te reageren op verschillende omstandigheden en jouw mentale gezondheid te verbeteren. 

 

Je mentale gezondheid is zeker net zo belangrijk als jouw fysieke gezondheid. Wanneer je zowel lichamelijk als geestelijk in evenwicht bent, zal jij lekker in je vel zitten en je een stuk zekerder zijn. Je kan beter omgaan met tegenslagen en het beste uit jezelf naar boven halen. Hoe je dit aanpakt, kan je lezen bij de volgende paar tips: hoe zorg je voor een betere mentale gezondheid?

 

Slaap langer

Hoewel sommigen misschien bij zichzelf stellen dat vijf uur slaap meer dan genoeg is, zal het altijd voordoen dat diegene overdag meer nodig heeft om goed te kunnen functioneren. De aanbeveling is toch wel zeven tot acht uur slaap per nacht om het risico op het ontwikkelen of verergeren van angstige gevoelens en depressies, te voorkomen.

 

Toch kan het vaak voorkomen dat, hoe hard je ook je best doet, een plafonddienst aan het draaien bent. Het is allereerst belangrijk om alle dingen waar jij je op dat moment druk om maakt, even op te schrijven. Deze fysieke actie zorgt er namelijk voor dat je het tijdelijk aan de kant schuift. Op die manier val je veel meer ontspannen in slaap wat weer positief is voor jouw mentale gezondheid.

Probeer ook goede ademtechnieken toe te passen. Adem bijvoorbeeld zeven seconde in en zeven seconde uit, tien keer achter elkaar. Op die manier verleg je de focus naar je hersenen, kalmeer jij je lichaam en kom je meer tot rust.

Als je al langer dan een kwartier wakker ligt, ga er dan even uit. Pak een kop thee, een glas warme melk en wandel even. Dat werkt beter dan je continu druk te maken om het daadwerkelijk in slaap te vallen.

 

Stop met diëten

Wat? Maar je moet toch ook fysiek gezond zijn? Dat klopt, maar het volgen van een dieet zal helaas nooit mee werken voor je mentale gezondheid. Degenen die het wel een keer hebben geprobeerd, zullen beamen dat ze er niet bepaald gelukkig van werden. Als je echt de drang hebt om af te vallen, zodat jij lekkerder in je vel zit, kan je er beter voor kiezen om een gebalanceerde levensstijl te volgen. Je kan dan beter bepaalde voedingsstoffen uit sluiten en regelmatig bewegen, in plaats van jezelf die eindeloze beperkingen op te leggen. Je houdt ze toch niet vol en daar word je uiteindelijk alleen maar ongelukkiger van.

 

Meer bewegen

Zoals we het boven al vermelde: probeer wat meer te bewegen. Er is een sterke link tussen jouw emotionele welzijn en hoe fysiek actief je bent. Dit betekent dus ook dat als je genoeg sport, je endorfine en andere natuurlijke stoffen die je gelukkig maakt, meer aanmaakt. Probeer twee tot drie uur per week te sporten. Dit kan al zijn door een halfuurtje te gaan wandelen met de hond of gewoon een blokje om te gaan. Als je het echt moeilijk vindt, kan je er altijd voor kiezen om samen met iemand te gaan. Zo heb je altijd een stok achter de deur om daadwerkelijk te gaan sporten.

 

Pak jouw digitale verslaving eens goed aan

Het klinkt misschien heel saai, maar die acht uur dat jij op sociale media zit, doen je echt niet heel goed. Twitter maakt ons ongevoelig voor gruwelijke gebeurtenissen. Instagram zorgt er weer voor dat het een slechte invloed heeft op ons slaapritme, lichaamsbeeld en bevordert juist de gevoelens van angst en eenzaamheid. Dat appen de hele dag leidt ook vaak tot miscommunicatie: je zit lang te wachten op een berichtje en kan het antwoord verkeerd interpreteren. Je hoeft nou niet volledig jouw sociale media gebruik af te schaffen maar er consequenter mee omgaan doet al wonderen. Kijk bijvoorbeeld niet tijdens de maaltijd of een uur voor het slapen gaan op je mobiel. Pak er anders een goed boek bij. Je bouwt het op die manier zo langzaam maar zeker op.

Laat een reactie achter

What are your experiences? Read or write a review here.

*Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Verplichte velden

Recente artikelen

Het laatste nieuws op ons blog

  • Pubergedrag: hoe ga je hier als ouder mee om?
    21 / Apr / 2020

    Redactie - 17 / Jul / 2019

    Pubergedrag: hoe ga je hier als ouder mee om?

  • Positief opvoeden: dat moet toch niet zo moeilijk zijn?
    21 / Apr / 2020

    Redactie - 17 / Jul / 2019

    Positief opvoeden: dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

  • Online solliciteren: Jezelf presenteren doe je zo
    17 / Apr / 2020

    Redactie - 17 / Jul / 2019

    Online solliciteren: Jezelf presenteren doe je zo

  • Fit blijven tijdens de coronatijd
    15 / Apr / 2020

    Redactie - 17 / Jul / 2019

    Fit blijven tijdens de coronatijd

  • Mediteren voor beginners
    06 / Apr / 2020

    Redactie - 17 / Jul / 2019

    Mediteren voor beginners

  • Het coronavirus en het ouderschapsplan
    03 / Apr / 2020

    Redactie - 17 / Jul / 2019

    Het coronavirus en het ouderschapsplan

  • Hoe maak je het uit met een vriendschap?
    25 / Mar / 2020

    Redactie - 17 / Jul / 2019

    Hoe maak je het uit met een vriendschap?

  • Tips: Hoe ga je thuis om met het coronavirus?
    23 / Mar / 2020

    Redactie - 17 / Jul / 2019

    Tips: Hoe ga je thuis om met het coronavirus?

  • Het coronavirus zorgt voor meer huiselijk geweld
    20 / Mar / 2020

    Redactie - 17 / Jul / 2019

    Het coronavirus zorgt voor meer huiselijk geweld

  • Afstand nemen van je ex als je kinderen hebt: kan dat?
    19 / Mar / 2020

    Redactie - 17 / Jul / 2019

    Afstand nemen van je ex als je kinderen hebt: kan dat?

Inloggen

Wachtwoord vergeten?

  • Al je orders en retouren op één plek
  • Het bestelproces gaat nog sneller
  • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »