Redactie - 29 / May / 2019

Hoe ga je als bedrijf om met een reorganisatie?

De wereld verandert, de markt verandert en daar kunnen bedrijven niet in achter blijven. Bedrijven moeten vaak veranderen om te overleven en daar hoort een reorganisatie vaak ook bij.

Hoe ga je als bedrijf om met een reorganisatie?
#TipVanDeWeek

 

De wereld verandert, de markt verandert en daar kunnen bedrijven niet in achter blijven. Bedrijven moeten vaak veranderen om te overleven en daar hoort vaak het ontslaan van hun personeel bij. Dit wordt ‘bedrijfseconomisch ontslag’ genoemd, of zoals wij het hier zeggen een ‘reorganisatie’.

Bij het inzetten van een reorganisatie kan een bedrijf hier meerdere redenen voor hebben. Dit kunnen technologische veranderingen zijn waarbij mensen vervangen worden door machines, een verandering in de organisatiestructuur of het verhuizen van bepaalde bedrijfsprocessen naar lageloonlanden. De belangrijkste reden is toch wel de financiële situatie. Wanneer je als bedrijf financieel gezond wilt worden, moet er een waslijst aan taken uitgevoerd worden. Hier hoort ook het ontslaan van hun personeel bij.

De reactie

Een reorganisatie vraagt ontzettend veel van de medewerkers. Verandering biedt weerstand en medewerkers hebben behoefte aan duidelijkheid en zekerheid. Mensen zitten graag in hun comfortzone waar vaak het meest efficiënt omgegaan kan worden met de eigen energie. Het belangrijkste bij een reorganisatie is dan ook om als bedrijf te blijven ondersteunen, zodat veranderingen, aanpassingen en de openheid die dit van ieder vraagt, wordt onderkend.

 

Communiceren

Wanneer je als bedrijf de reorganisatie wilt gaan inzetten, betrek je werknemers er dan bij. Je wilt niet dat jouw werknemers er via via achter komen dat er een nieuw plan klaar staat. Dit zorgt voor speculaties en de nodige spanning op de werkvloer. Er moet duidelijkheid ontstaan over de situatie: wat is de oorzaak en wat zullen de nodige gevolgen zijn van de reorganisatie? Hoe negatief het nieuws ook zal zijn, het is belangrijk om transparant te zijn tegenover je werknemers. Ze hebben juist in de tijden van onzekerheid, sterke behoefte aan veel informatie.

 

Het vertrekkende personeel

Wanneer het dan echt zo ver is gekomen dat je weet wie het bedrijf moet verlaten, licht hen dan ook goed in. Wat is de reden dat ze naar jarenlang werken het bedrijf toch moeten vertrekken? Hier zal zeker de nodige boosheid en onbegrip getoond worden. Je neemt toch de financiële zekerheid van iemand af.
Kijk daarom ook in hoeverre jij jouw werknemer kunt helpen. Waarin kan je hen bemiddelen en misschien heb je wel iemand in jouw netwerk waarmee jij jouw werknemer in contact kunt brengen voor een mogelijke baan?

 

Het blijvende personeel

Vaak gaat er veel aandacht naar de mensen die hun baan zullen verliezen en op zoek moeten naar een andere baan. De blijvertjes krijgen vaak geen verdere aandacht meer omdat de gedachtegang ‘ze moeten blij zijn dat ze nog een baan hebben’ vaak wordt neergezet. Tja, op die manier kan je niet meer rekenen op de loyaliteit van je werknemers. De blijvers hebben net zoals de medewerkers die ontslagen zijn, onzekerheid ervaren en volgen nauwlettend het ontslagproces. Wanneer er voldoende aandacht is voor zowel de zakelijke, als de emotionele kant van het verhaal, lijdt dit ertoe dat de negatieve impact op de blijvers beperkt blijft en het vertrouwen in de organisatie behouden kan worden.

Onthoud dat medewerkers die blijven de zaak moeten runnen. Wanneer er een slechte sfeer ontstaat of gedemotiveerd raken, dan komen de grotere problemen opdagen.

Wanneer je de reorganisatie dus zorgvuldig uitvoert en de communicatie open en eerlijk is, behoud je de betrokkenheid en het vertrouwen van de medewerkers.. Het is echt niet het einde van de organisatie wanneer je mensen de deur hebt gewezen. Het kan juist het begin van een nieuwe start zijn: blijvers moeten de draad weer oppikken en vaak in een andere functie of in een nieuw team verder kunnen. Je kan hierbij hulp inschakelen van een mediaton gesprek, zodat er samen gekeken kan worden waar je als bedrijf ondersteuning kan bieden.

 

Laat een reactie achter

What are your experiences? Read or write a review here.

*Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Verplichte velden

Recente artikelen

Het laatste nieuws op ons blog

  • Pubergedrag: hoe ga je hier als ouder mee om?
    21 / Apr / 2020

    Redactie - 29 / May / 2019

    Pubergedrag: hoe ga je hier als ouder mee om?

  • Positief opvoeden: dat moet toch niet zo moeilijk zijn?
    21 / Apr / 2020

    Redactie - 29 / May / 2019

    Positief opvoeden: dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

  • Online solliciteren: Jezelf presenteren doe je zo
    17 / Apr / 2020

    Redactie - 29 / May / 2019

    Online solliciteren: Jezelf presenteren doe je zo

  • Fit blijven tijdens de coronatijd
    15 / Apr / 2020

    Redactie - 29 / May / 2019

    Fit blijven tijdens de coronatijd

  • Mediteren voor beginners
    06 / Apr / 2020

    Redactie - 29 / May / 2019

    Mediteren voor beginners

  • Het coronavirus en het ouderschapsplan
    03 / Apr / 2020

    Redactie - 29 / May / 2019

    Het coronavirus en het ouderschapsplan

  • Hoe maak je het uit met een vriendschap?
    25 / Mar / 2020

    Redactie - 29 / May / 2019

    Hoe maak je het uit met een vriendschap?

  • Tips: Hoe ga je thuis om met het coronavirus?
    23 / Mar / 2020

    Redactie - 29 / May / 2019

    Tips: Hoe ga je thuis om met het coronavirus?

  • Het coronavirus zorgt voor meer huiselijk geweld
    20 / Mar / 2020

    Redactie - 29 / May / 2019

    Het coronavirus zorgt voor meer huiselijk geweld

  • Afstand nemen van je ex als je kinderen hebt: kan dat?
    19 / Mar / 2020

    Redactie - 29 / May / 2019

    Afstand nemen van je ex als je kinderen hebt: kan dat?

Inloggen

Wachtwoord vergeten?

  • Al je orders en retouren op één plek
  • Het bestelproces gaat nog sneller
  • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »