Redactie - 13 / Dec / 2019

Hoe jij jouw werk op werk kunt laten

Hoe mooi zou het zijn dat jij jouw werk problemen gewoon lekker op werk laat? Dat je met een ontspannen gevoel thuis komt? Er is een manier om werk ook echt op werk te laten.

Hoe jij jouw werk op werk kunt laten
#TipVanDeWeek

Wanneer jij naar huis gaat van werk, neem jij naast jouw laptoptas nog een hele lading mee: een lading werk. We hebben het al eens gehad over het vinden van een balans tussen werk en privé. Je staat eigenlijk continu aan waardoor het heel erg moeilijk wordt om jezelf uit te zetten van je werk als je thuiskomt. Dit gaat nog moeilijker als jij die ene kritische opmerking van je collega iets te persoonlijk hebt genomen, het voortgangsgesprek met je baas nog slechter ging dan verwacht of je overvolle agenda maar blijft uitpuilen. Die emotionele lading zorgt ervoor dat je niet met een goede rust thuiskomt.

 

Hoe perfect zou het zijn om, wanneer jij jouw laptop dichtklapt en je jas aantrekt om het kantoorpand te verlaten, alle werkstress daar achter slot en grendel stopt. Dat die werkstress wel weer een zorg voor morgen zal zijn en het niet constant in jouw hoofd blijft malen. Hoe aantrekkelijk het ook klinkt, jouw hersenen maken overuren waarbij jij toch altijd met je hoofd bij werk zult blijven. Op die manier kan jij nogal gestrest en onrustig thuiskomen.

 

Maar er zijn een aantal manieren om die werkproblemen van werk ook gewoon lekker op werk te laten.

 

Creëer een derde ruimte

Adam Fraser, een Australische onderzoeker en consultant op het gebied van presteren, heeft een trucje bedacht die misschien wel heel goed kan werken voor jouw werkproblemen. Hij adviseert namelijk om een ‘derde ruimte’ te creëren. Deze derde ruimte moet ervoor zorgen dat jij een soepele overgang creëert van je werk naar je thuishaven.

 

Deze fysieke derde ruimte hoeft echt niet een kamertje te zijn, maar deze ruimte bestaat vooral uit tijd. Tijd die je neemt om jouw werk van je af te schudden. Je kan in deze tijdruimte bepalen hoe jij thuiskomt, vooral als het aankomt op je humeur. Je voorkomt op die manier dat jij die negatieve vibe van jouw werk gaat afreageren op jouw partner, je gezin of andere huisgenoten. Het is trouwens ook belangrijk als jij op jezelf woont: je kunt op die manier juist meer ontspannen thuis komen en blijf je niet te lang piekeren over jouw dag. Het maakt niet uit hoe lang je dit doet, vijftien minuten kunnen voor jou al genoeg zijn. Kom even tot jezelf. Het gaat er volgens Fraser niet om wanneer je thuiskomt, maar hoe je thuiskomt.

 

Wees realistisch

Wanneer je die tijdruimte neemt, kan je even reflecteren op jouw dag. Was het echt zo erg wat die kritische collega tegen jou heeft gezegd? Dat gesprek met jouw baas, misschien heeft ie wel gelijk en kan je kijken waar jouw groeikansen hier zijn? En die to-do lijst: die kan je misschien wel verdelen over een collega of verspreiden over een langere tijd? Doe even een stapje terug van al jouw werkproblemen, om je te realiseren dat ze eigenlijk allemaal een resultaat zijn van iets goeds.

 

Je kan bij die reflectie ook bij jezelf gaan afvragen wat er die dag juist wél goed ging, wat je zoal bereikt hebt en wat je morgen nóg beter gaat doen. Het is vooral bedoeld om je aan je eigen successen te laten herinneren.

 

Pak de rust

Wanneer jij thuiskomt is het belangrijk om tot rust te komen. Ga iets doen dat jou tot het hier en nu brengt. Dit kan voor iedereen anders zijn: de een gaat een uurtje sporten of gaat even een boek lezen. Misschien werkt het bij de ander juist om een warme douche te nemen om vervolgens lekker op de bank te ploffen. Pak een moment om volledig tot rust te komen.

Laat een reactie achter

What are your experiences? Read or write a review here.

*Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Verplichte velden

Recente artikelen

Het laatste nieuws op ons blog

  • Pubergedrag: hoe ga je hier als ouder mee om?
    21 / Apr / 2020

    Redactie - 13 / Dec / 2019

    Pubergedrag: hoe ga je hier als ouder mee om?

  • Positief opvoeden: dat moet toch niet zo moeilijk zijn?
    21 / Apr / 2020

    Redactie - 13 / Dec / 2019

    Positief opvoeden: dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

  • Online solliciteren: Jezelf presenteren doe je zo
    17 / Apr / 2020

    Redactie - 13 / Dec / 2019

    Online solliciteren: Jezelf presenteren doe je zo

  • Fit blijven tijdens de coronatijd
    15 / Apr / 2020

    Redactie - 13 / Dec / 2019

    Fit blijven tijdens de coronatijd

  • Mediteren voor beginners
    06 / Apr / 2020

    Redactie - 13 / Dec / 2019

    Mediteren voor beginners

  • Het coronavirus en het ouderschapsplan
    03 / Apr / 2020

    Redactie - 13 / Dec / 2019

    Het coronavirus en het ouderschapsplan

  • Hoe maak je het uit met een vriendschap?
    25 / Mar / 2020

    Redactie - 13 / Dec / 2019

    Hoe maak je het uit met een vriendschap?

  • Tips: Hoe ga je thuis om met het coronavirus?
    23 / Mar / 2020

    Redactie - 13 / Dec / 2019

    Tips: Hoe ga je thuis om met het coronavirus?

  • Het coronavirus zorgt voor meer huiselijk geweld
    20 / Mar / 2020

    Redactie - 13 / Dec / 2019

    Het coronavirus zorgt voor meer huiselijk geweld

  • Afstand nemen van je ex als je kinderen hebt: kan dat?
    19 / Mar / 2020

    Redactie - 13 / Dec / 2019

    Afstand nemen van je ex als je kinderen hebt: kan dat?

Inloggen

Wachtwoord vergeten?

  • Al je orders en retouren op één plek
  • Het bestelproces gaat nog sneller
  • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »