Redactie - 24 / Aug / 2019

Hoe merk je dat je werknemer het niet meer naar zijn zin heeft?

Wanneer je werknemer zich niet betrokken voelt bij de organisatie, merk je dat zij zich vaker ziek melden en halen zij het minste uit hun werk. Wat kan je dan als werkgever doen?

Hoe merk je dat je werknemer het niet meer naar zijn zin heeft?
#TipVanDeWeek

Medewerkers die betrokken zijn bij hun werk, hebben hart voor hun organisatie. Ze zetten zich in om de organisatie te blijven verbeteren wat hen energie geeft om verder te komen. De formule klinkt heel simpel maar uit zich in de praktijk toch net wat anders. Het onderzoek van Gallup (een onderzoek met werknemers over 155 landen) vertelt ons namelijk dat de medewerkers in West-Europa, waaronder Nederland, maar 13% zich betrokken voelt bij hun huidige werk.  

 

De kenmerken van een ongelukkige werknemer

Wanneer medewerkers niet zo lekker in hun vel zitten op het werk, merk je dat zij onvoorspelbaar gedrag vertonen. Een voorbeeld daarvan is dat ze zich vaker ziek melden. Ze voelen een kleine hoest of kenmerken van een griepje opkomen, en melden zich al snel bij hun werkgever af. Dit kan in eerste instantie soms een dag zijn, maar bouwt zich al sneller op naar dagen en weken, verspreid over het hele jaar. De dagen dat de werknemer zich niet op kantoor meldt, zorgt voor een hogere werkdruk bij de collega’s. Het dagelijkse werk gaat namelijk gewoon door, maar telkens met een collega minder.

 

Daarnaast halen niet-betrokken werknemers het minste uit hun werk. Ze pakken alleen dingen aan die er daadwerkelijk van ze gevraagd wordt, maar nemen niet het initiatief om een tandje bij te zetten. Dit signaal wordt vaak het minst opgemerkt, omdat het vaak vanuit de ongelukkige werknemer niet zo bedoeld wordt. De medewerker die het signaal geeft, kan denken ‘ik heb in ieder geval werk’ dus pakt alleen de taken op die er van ze gevraagd wordt. Uitjes op het werk worden daarnaast ook vaak vermeden. 

 

De gevolgen

Als de ongelukkige werknemer langdurig werk doet wat hem of haar niet bevalt, kan dat diegene heel prikkelbaar maken. Er hoeft maar een kleine tegenvaller te gebeuren, en diegene kan zich al heel snel boos maken. Het zorgt ervoor dat de sfeer op de werkvloer, op een negatieve manier wordt beïnvloed. Collega’s kunnen het gevoel krijgen dat ze continu voor diegene op hun tenen moeten lopen. Wanneer je als werkgever zo’n geval niet meteen opmerkt, raak je juist de betrokken mensen van het bedrijf kwijt.

Daarnaast kan de ongelukkige werknemer overspannen raken en uiteindelijk in een burn-out terecht komen.

 

Wat kan je er als werkgever tegen doen?

De eerste stap is te weten wat de kenmerken zijn van een ongelukkige werknemer. Wanneer je werknemer zich vaker ziekmeldt, diegene alleen werk doet wat er echt van ze gevraagd wordt en het de sfeer op het werk negatief beïnvloedt, ga dan het gesprek met de werknemer aan. Ga kijken wat hun passie is in het leven, en niet alleen naar wat hun passie is voor werk. Waar wordt diegene nou echt blij van?  Wanneer je dit weet, kan je de werkzaamheden van die werknemer aan passen. Je kan ze andere taken binnen het team laten opnemen of juist laten ontwikkelen in hun vak.

 

Het kan ook zo zijn dat de werkvloer waar de werknemer zich nu bevindt, geen oplossing biedt voor het werk wat hij of zij eigenlijk wil gaan doen. Dan is het als werkgever de taak, om te kijken of er via jouw netwerk niet iets anders is om die werknemer aan werk te helpen. Veel werkgevers vinden deze stap moeilijk. Eerst ga je samen uitzoeken wat diegene nou écht wil en leuk vindt, om vervolgens de werknemer weg te helpen. Bekijk het eens van de andere kant: als die persoon blijft zitten, kan dat veel schade geven aan zowel de werksfeer als aan zichzelf. De werknemer blijft op die manier niet gelukkig en zal ook een risicofactor blijven voor de werkvloer. Wanneer je als werkgever juist helpt om je werknemer op een goede plek te zetten, zal er juist meer waardering komen.

 

Het belangrijkste is om te blijven communiceren met je werknemers en te weten wat er speelt op de werkvloer.

 

Bij MediationTV gaan we in gesprek met Clara Overes over hoe je als werkgever kunt omgaan met medewerkers die zich niet betrokken voelen. Bekijk hier de aflevering. 

Laat een reactie achter

What are your experiences? Read or write a review here.

*Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Verplichte velden

Recente artikelen

Het laatste nieuws op ons blog

  • Pubergedrag: hoe ga je hier als ouder mee om?
    21 / Apr / 2020

    Redactie - 24 / Aug / 2019

    Pubergedrag: hoe ga je hier als ouder mee om?

  • Positief opvoeden: dat moet toch niet zo moeilijk zijn?
    21 / Apr / 2020

    Redactie - 24 / Aug / 2019

    Positief opvoeden: dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

  • Online solliciteren: Jezelf presenteren doe je zo
    17 / Apr / 2020

    Redactie - 24 / Aug / 2019

    Online solliciteren: Jezelf presenteren doe je zo

  • Fit blijven tijdens de coronatijd
    15 / Apr / 2020

    Redactie - 24 / Aug / 2019

    Fit blijven tijdens de coronatijd

  • Mediteren voor beginners
    06 / Apr / 2020

    Redactie - 24 / Aug / 2019

    Mediteren voor beginners

  • Het coronavirus en het ouderschapsplan
    03 / Apr / 2020

    Redactie - 24 / Aug / 2019

    Het coronavirus en het ouderschapsplan

  • Hoe maak je het uit met een vriendschap?
    25 / Mar / 2020

    Redactie - 24 / Aug / 2019

    Hoe maak je het uit met een vriendschap?

  • Tips: Hoe ga je thuis om met het coronavirus?
    23 / Mar / 2020

    Redactie - 24 / Aug / 2019

    Tips: Hoe ga je thuis om met het coronavirus?

  • Het coronavirus zorgt voor meer huiselijk geweld
    20 / Mar / 2020

    Redactie - 24 / Aug / 2019

    Het coronavirus zorgt voor meer huiselijk geweld

  • Afstand nemen van je ex als je kinderen hebt: kan dat?
    19 / Mar / 2020

    Redactie - 24 / Aug / 2019

    Afstand nemen van je ex als je kinderen hebt: kan dat?

Inloggen

Wachtwoord vergeten?

  • Al je orders en retouren op één plek
  • Het bestelproces gaat nog sneller
  • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »