Redactie - 14 / Nov / 2019

Hoe zorg je voor meer energie?

Het wordt vroeger donker en dat kan zorgen voor de nodige dip. Hoe zorg je er dan voor dat je jouw energie weer wat omhoog geschroefd krijgt?

Hoe zorg je voor meer energie?
#TipVanDeWeek

De dagen worden korter, het weer steeds grauwer en de temperatuur daalt gestaag. Je kan je misschien wat neerslachtig voelen. Je bent futlozer dan normaal, je ben prikkelbaar en je merkt dat hoeveel je ook slaapt, het nooit genoeg is. Dat is helemaal niet vreemd. Het kan namelijk zo zijn dat je nog even moet wennen aan de seizoensverandering.

 

Het is een feit dat we dezer dagen minder zonlicht tot ons krijgen. Dit resulteert in het minder ontvangen van vitamine D en krijgen we een melatonine hormoon dat ons juist een stuk slaperiger maakt. Dit hormoon zorgt er namelijk voor dat je moe wordt als het donker wordt. Logisch dus als je energie tekort komt in het najaar.

 

De volgende tips kunnen ervoor zorgen dat je op deze donkere dagen toch nog wat van energie wordt voorzien.

 

Houd je slaapritme in balans

Door het tekort aan zonlicht raakt je biologische klok wat in de war. Dit zorgt ervoor dat je wat vermoeider bent dan normaal. Je wilt het liefst vroeger naar bed en je vertikt het om na drie keer snoozen uit je warme bed te komen. Toch is het belangrijk om je aan je slaapritme te houden. Dus elke dag dezelfde tijd naar bed en uit bed. Bij een goede nachtrust gaat het er niet om dat je langer gaat slapen, maar wel dat je een hoge kwaliteit slaap hebt. Hoe dieper je slaapt, hoe sneller je tot rust komt. Om die diepe slaap te pakken, is het belangrijk dat je rekening houdt met jouw slaapomgeving en je slaaprituelen. Houdt je kamer donker en stil en is het slim om voor het slapen gaan niet nog iets van cafeïne of alcohol te pakken. 

 

Meer bewegen

Het klinkt misschien wat tegenstrijdig met die lusteloosheid die je ervaart, maar door regelmatig te bewegen en te sporten krijg je juist meer energie. Wanneer je dagelijks zo’n dertig minuten traint in de sportschool of gewoon een stevige wandeling maakt, produceert je lichaam endorfine aan. Die stoffen geven je een fijn gevoel en zorgen daardoor weer voor meer energie. Wanneer je namelijk gaat bewegen of sporten, raakt je lichaam goed doorbloed waardoor al je cellen veel zuurstof ontvangen. Je krijgt een oppepper en je voelt je een stuk fitter.

 

Die dertig minuten bewegen kan je al doen, door op het kantoor niet alleen de wandelroute naar het koffiezetapparaat te pakken. Ga in de pauze even naar buiten, alleen of met een collega. Tegelijkertijd haal je een frisse neus en ben je even weg van je omgeving, zodat je daarna weer met nieuwe energie kunt starten. Ook het uitlaten van de hond en op de fiets of lopend naar werk mogen opgeteld worden bij die dertig minuten beweging.

 

Ga naar buiten

Wij mensen hebben goede portie daglicht nodig. We hebben het nodig om onze biologische klok goed te laten functioneren, maar ook om vitamine D aan te kunnen maken. Vitamine D helpt ons om beter te kunnen slapen en vooral ’s ochtends energiek uit bed te komen. Elke portie daglicht helpt je, om toch die vitamine D te pakken. Ook al zie en voel je het niet: je lichaam kent echt wel het verschil tussen daglicht die van achter de ruiten komt, en daglicht die van buiten is.

 

Denk aan je voeding

Tijdens de wintermaanden is het heel normaal dat je meer behoefte hebt om te ‘snaaien’. Als je door de supermarkt loopt wil je toch vaak die zak witte chocolade pepernoten mee nemen, een bak koekjes halen of die zak chips open trekken om vervolgens lekker knus op de bank te ploffen. Deze geraffineerde suikers zullen je op korte termijn, heel even een energieboost geven. Maar na een tijdje zal je juist verder uitgeput zijn. Ook de cafeïne uit koffie, thee, cola en chocolade geven slechts een kortstondige energieboost. Het zorgt voor de aanmaak van adrenaline, maar ook voor een energiedip achteraf.

 

Leef

Daarnaast: leef je echte leven! Laat social media even aan de kant liggen en spreek echt af met je vrienden en familie. Natuurlijk moet je het gehele jaar door zorgvuldig omgaan met het gebruik van social media kanalen, maar in de herfst en winter geven die persoonlijke contacten jou juist die extra boost van energie. Laat je vooral niet in de mailing nemen met wat er allemaal gebeurt op social media. Het ziet er vaak anders uit dan dat mensen laten zien.

Laat een reactie achter

What are your experiences? Read or write a review here.

*Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Verplichte velden

Recente artikelen

Het laatste nieuws op ons blog

  • Pubergedrag: hoe ga je hier als ouder mee om?
    21 / Apr / 2020

    Redactie - 14 / Nov / 2019

    Pubergedrag: hoe ga je hier als ouder mee om?

  • Positief opvoeden: dat moet toch niet zo moeilijk zijn?
    21 / Apr / 2020

    Redactie - 14 / Nov / 2019

    Positief opvoeden: dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

  • Online solliciteren: Jezelf presenteren doe je zo
    17 / Apr / 2020

    Redactie - 14 / Nov / 2019

    Online solliciteren: Jezelf presenteren doe je zo

  • Fit blijven tijdens de coronatijd
    15 / Apr / 2020

    Redactie - 14 / Nov / 2019

    Fit blijven tijdens de coronatijd

  • Mediteren voor beginners
    06 / Apr / 2020

    Redactie - 14 / Nov / 2019

    Mediteren voor beginners

  • Het coronavirus en het ouderschapsplan
    03 / Apr / 2020

    Redactie - 14 / Nov / 2019

    Het coronavirus en het ouderschapsplan

  • Hoe maak je het uit met een vriendschap?
    25 / Mar / 2020

    Redactie - 14 / Nov / 2019

    Hoe maak je het uit met een vriendschap?

  • Tips: Hoe ga je thuis om met het coronavirus?
    23 / Mar / 2020

    Redactie - 14 / Nov / 2019

    Tips: Hoe ga je thuis om met het coronavirus?

  • Het coronavirus zorgt voor meer huiselijk geweld
    20 / Mar / 2020

    Redactie - 14 / Nov / 2019

    Het coronavirus zorgt voor meer huiselijk geweld

  • Afstand nemen van je ex als je kinderen hebt: kan dat?
    19 / Mar / 2020

    Redactie - 14 / Nov / 2019

    Afstand nemen van je ex als je kinderen hebt: kan dat?

Inloggen

Wachtwoord vergeten?

  • Al je orders en retouren op één plek
  • Het bestelproces gaat nog sneller
  • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »