Redactie - 06 / Apr / 2020

Mediteren voor beginners

Het zijn gekke, drukke tijden voor iedereen. Dat zorgt er misschien ook wel voor dat je nu wat kwetsbaarder bent dan normaal. Mediteren kan je dan helpen om alles op een rijtje te zetten.

Mediteren voor beginners
#TipVanDeWeek

Het zijn gekke, drukke tijden voor iedereen. Het vraagt veel aanpassingsvermogen van ons. Dat zorgt er misschien ook wel voor dat je nu wat kwetsbaarder bent dan normaal. Je maakt je zorgen, misschien wel over de kinderen, je werk, je financiële situatie of ben je gewoon gefrustreerd. Mediteren kan jou misschien wel helpen om even stil te staan bij jezelf.

 

Veel mensen die nog nooit in aanmerking zijn gekomen met mediteren, denken dat het een zweverige bedoeling is. Je gooit je been in je nek en je waant je in een ruimte vol wierook. Hoewel er zeker mensen zijn die dit doen, is dit niet altijd zo. Je kan namelijk ook gewoon op een stoel zitten of mediteren terwijl je ergens mee bezig bent. Het enige wat je er eigenlijk mee doet, is alle rommel in je hoofd op een rijtje te zetten waardoor je je een stuk rustiger voelt.

 

Wat is mediteren eigenlijk?

Je gedachten zijn al snel geneigd om af te dwalen waardoor je al snel niet meer de focus hebt. Afspraken, zorgen, stress, deadlines, maar ook leuke dingen zorgen ervoor dat je alleen maar met je gedachte bezig bent met gebeurtenissen uit het verleden of aan het fantaseren bent wat er in de toekomst zal gebeuren.

 

Zonde eigenlijk, omdat je het verleden niet kunt terugdraaien en je weinig grip hebt op de toekomst. Het enige moment wanneer je echt actie kunt ondernemen, is om het moment zelf te pakken. Hierbij helpt mediteren heel erg om je gedachte en aandacht weer terug te brengen naar dat moment. Je probeert eigenlijk je aandacht voor de volle honderd procent ergens op te richten, zoals je ademhaling, zodat je even nergens aan hoeft te denken.  

 

Wat doet het met je?

Het helpt je eigenlijk niet alleen om tot rust te komen, het brengt je ook meer in balans en geeft je meer inzicht in wie je bent en wat je wilt. Je hoeft hier echt niet een uur op een kussentje voor uit te rekenen. Een paar minuten per dag moet er al voor zorgen dat je jouw gedachtegang onder controle krijgt. Het belangrijkste is dat je een comfortabele houding vindt en in een rustige, stille ruimte het uitvoert.

 

Zo begin je

Zoek een prettige houding op, zoals een kleermakerszit, pak een stoel of ga languit op bed liggen. Het gaat erom dat jij je comfortabel voelt met de oefeningen en dat je een routine voor jezelf creëert. Let wel bij het liggen erop, dat je niet in slaap valt. Dan vaagt het hele doel van mediatie weg.

Vervolgens sluit je je ogen en concentreer jij je op je ademhaling: adem rustig in en weer uit. Houd hier de volledige aandacht bij en je zult merken dat die aandacht al lastig genoeg is. Je zult op het begin merken dat er veel gedachtegangen door je hoofd zullen spoken, waardoor de aandacht naar je ademhaling weggaat. Weet dat gedachtes altijd door je hoofd blijven flitsen. Probeer daarom niet je hoofd volledig leeg te maken. Dat gaat niet. Wat je vooral doet is je gedachtes observeren. Raak daarom niet ontmoedigd wanneer je het gevoel hebt dat je denkt dat het niet lukt.

 

Als je echt heel veel moeite hebt om de aandacht bij de ademhaling te houden, kan het helpen om je ademhaling te tellen. Begin met tellen op inademing en ga verder met de volgende tel, op uitademing. Houd dit vol tot de tien tellen en begin dan opnieuw. Daarnaast heb je verschillende apps of filmpjes op Youtube die jou kunnen helpen om goed op je ademhaling te kunnen letten.

 

Hoe meer je oefent, hoe makkelijker het zal worden. Uiteindelijk zul je merken dat je van een afstandje naar je gedachten kunt kijken, en het steeds minder druk wordt in je hoofd.

Laat een reactie achter

What are your experiences? Read or write a review here.

*Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Verplichte velden

Recente artikelen

Het laatste nieuws op ons blog

  • Pubergedrag: hoe ga je hier als ouder mee om?
    21 / Apr / 2020

    Redactie - 06 / Apr / 2020

    Pubergedrag: hoe ga je hier als ouder mee om?

  • Positief opvoeden: dat moet toch niet zo moeilijk zijn?
    21 / Apr / 2020

    Redactie - 06 / Apr / 2020

    Positief opvoeden: dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

  • Online solliciteren: Jezelf presenteren doe je zo
    17 / Apr / 2020

    Redactie - 06 / Apr / 2020

    Online solliciteren: Jezelf presenteren doe je zo

  • Fit blijven tijdens de coronatijd
    15 / Apr / 2020

    Redactie - 06 / Apr / 2020

    Fit blijven tijdens de coronatijd

  • Mediteren voor beginners
    06 / Apr / 2020

    Redactie - 06 / Apr / 2020

    Mediteren voor beginners

  • Het coronavirus en het ouderschapsplan
    03 / Apr / 2020

    Redactie - 06 / Apr / 2020

    Het coronavirus en het ouderschapsplan

  • Hoe maak je het uit met een vriendschap?
    25 / Mar / 2020

    Redactie - 06 / Apr / 2020

    Hoe maak je het uit met een vriendschap?

  • Tips: Hoe ga je thuis om met het coronavirus?
    23 / Mar / 2020

    Redactie - 06 / Apr / 2020

    Tips: Hoe ga je thuis om met het coronavirus?

  • Het coronavirus zorgt voor meer huiselijk geweld
    20 / Mar / 2020

    Redactie - 06 / Apr / 2020

    Het coronavirus zorgt voor meer huiselijk geweld

  • Afstand nemen van je ex als je kinderen hebt: kan dat?
    19 / Mar / 2020

    Redactie - 06 / Apr / 2020

    Afstand nemen van je ex als je kinderen hebt: kan dat?

Inloggen

Wachtwoord vergeten?

  • Al je orders en retouren op één plek
  • Het bestelproces gaat nog sneller
  • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »