Redactie - 11 / Jan / 2020

Meer energie op de werkvloer

In een bedrijf zie vaak dat afdelingen langs elkaar heen werken. Dit zorgt ervoor dat er niet de juiste energie komt. Hoe zorg je er als werkgever voor, dat er meer energie op de werkvloer komt?

Meer energie op de werkvloer
#TipVanDeWeek

Je ziet het vaak voorkomen op de werkvloer. Afdelingen binnen een bedrijf hebben zo hun eigen taken. Ze weten waar ze mee aan de bak moeten. Er moeten bepaalde targets gehaald worden en zijn daardoor gefocust op de inhoud van hun werk. Dit zorgt er voor dat collega’s van zo’n team, langs elkaar heen werken. Gezamenlijk wordt er wel ergens aan gewerkt, maar de echte gezamenlijkheid ontbreekt dan. Het ontbreekt dan vaak aan communicatie tussen hen. Ze maken hun taken af en dat was het. Dit zorgt er voor dat het de energie op de werkvloer verliest. Hoe zorg je er dan als werkgever voor, dat er meer energie op de werkvloer komt?

 

Energieke medewerkers presteren beter, werken harder en zijn extra gemotiveerd. Het is daarom belangrijk dat bedrijven zich bezighouden met de energie die er speelt op de werkvloer. Met energie wordt er gesproken over de mentale kracht van de werknemer, om tot prestaties te komen. Want dat wat tussen je oren zit, voert zich uiteindelijk uit in je handelen. Als het dan niet helemaal lekker loopt in je hoofd, merk je dat vaak meteen bij iemand zijn of haar werkzaamheden.

 

De volgende tips kunnen jou als werkgever helpen, om meer energie op de werkvloer te krijgen.

 

  1. Zelfreflectie

Reflecteren is belangrijk omdat er aandacht en ruimte komt voor het probleem dat zich voordoet op de werkvloer. Er wordt hen een spiegel voorgehouden waardoor er acceptatie en herkenning plaats kan vinden. Uiteindelijk wordt de eigenheid van het team zichtbaar omdat er expliciet bespreekbaar wordt gemaakt wat mensen collectief binnen het team voelen en denken. Er komt dan het besef en de energie om aan de slag te gaan.

 

  1. Ga op de onderstroom zitten

Wanneer een werkgever meer energie op de werkvloer wil krijgen, wordt er vaak gekeken naar het werkproces. Misschien moeten bepaalde taken anders uitgevoerd worden of worden er taken weggehaald. Maar het zit ‘m vaak in het onbewuste gedrag van de medewerker. Observeer daarom goed als werkgever en wordt bewust wat er op het gedrag afspeelt. Ga met je medewerker in gesprek en ga kijken wat hun behoeftes zijn. Op die manier kan je kijken wat je nodig hebt als team en als individu.

 

  1. Geen aannames nemen maar vragen stellen

Een voorbeeld: Een bedrijf heeft een nieuwe manier van werken waarbij nieuwe software wordt ingezet. De medewerkers hebben al een cursus gehad, waarbij hen is uitgelegd wat het nieuwe werken gaat worden. Maar op een gegeven moment komen er geluiden bij het management terecht, waarbij ze te horen krijgen dat er te veel werkdruk wordt ervaren in het team. Uit goede bedoelingen wordt de opvolgende cursus, die uitlegt hoe de nieuwe software werkt, afgelast vanuit het management. Echter is het team zeer verontwaardigd: waarom hebben ze in hemelsnaam dan die eerste cursus gedaan, als de tweede cursus opeens wordt afgezegd? Het liefst hadden ze alles meteen achter elkaar gekregen, zodat ze er van af waren.

 

Er is vanuit het management uit goede bedoelingen gehandeld alleen hebben zij het bij een aanname gelaten. Hoe makkelijk zou het zijn, als de vraag bij het team werd gelegd? Moet de cursus doorgaan, of niet? Eén makkelijke vraag had de miscommunicatie kunnen voorkomen. Doordat mensen elkaar dagelijks niet altijd vragen stellen of niet goed naar elkaar luisteren, komen er ook verkeerde verwachtingen van elkaar wat weer zorgt voor een negatieve energie op de werkvloer. 

 

Het is dus vooral belangrijk om binnen je team te blijven reflecteren en te vragen wat zij wel of niet nodig hebben. Vragen blijven stellen. Op die manier zorg jij als werkgever ervoor dat er meer en positieve energie op de werkvloer komt.

Laat een reactie achter

What are your experiences? Read or write a review here.

*Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Verplichte velden

Recente artikelen

Het laatste nieuws op ons blog

  • Pubergedrag: hoe ga je hier als ouder mee om?
    21 / Apr / 2020

    Redactie - 11 / Jan / 2020

    Pubergedrag: hoe ga je hier als ouder mee om?

  • Positief opvoeden: dat moet toch niet zo moeilijk zijn?
    21 / Apr / 2020

    Redactie - 11 / Jan / 2020

    Positief opvoeden: dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

  • Online solliciteren: Jezelf presenteren doe je zo
    17 / Apr / 2020

    Redactie - 11 / Jan / 2020

    Online solliciteren: Jezelf presenteren doe je zo

  • Fit blijven tijdens de coronatijd
    15 / Apr / 2020

    Redactie - 11 / Jan / 2020

    Fit blijven tijdens de coronatijd

  • Mediteren voor beginners
    06 / Apr / 2020

    Redactie - 11 / Jan / 2020

    Mediteren voor beginners

  • Het coronavirus en het ouderschapsplan
    03 / Apr / 2020

    Redactie - 11 / Jan / 2020

    Het coronavirus en het ouderschapsplan

  • Hoe maak je het uit met een vriendschap?
    25 / Mar / 2020

    Redactie - 11 / Jan / 2020

    Hoe maak je het uit met een vriendschap?

  • Tips: Hoe ga je thuis om met het coronavirus?
    23 / Mar / 2020

    Redactie - 11 / Jan / 2020

    Tips: Hoe ga je thuis om met het coronavirus?

  • Het coronavirus zorgt voor meer huiselijk geweld
    20 / Mar / 2020

    Redactie - 11 / Jan / 2020

    Het coronavirus zorgt voor meer huiselijk geweld

  • Afstand nemen van je ex als je kinderen hebt: kan dat?
    19 / Mar / 2020

    Redactie - 11 / Jan / 2020

    Afstand nemen van je ex als je kinderen hebt: kan dat?

Inloggen

Wachtwoord vergeten?

  • Al je orders en retouren op één plek
  • Het bestelproces gaat nog sneller
  • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »